Crowdsource testing av software


lørdag 2. mai 2009 Podcasts Software/verktøy Testing / TDD User experience

Crowdsourcing har vært et hot begrep lenge, men det er først nå i det siste at vi virkelig har begynt å se mange bedrifter etablere seg basert på denne modellen.

Prinsippet er å distribuere problemløsing og produksjon; en oppgave kringkastes til stor gruppe ukjente problemløsere - amatører og frivillige, eller gjerne også profesjonelle. Enkeltpersonene i denne gruppen, the crowd, leverer hver sin løsning. Gruppen kan også brukes til å stemme frem de beste løsningene. Disse blir så levert til oppdragsgiveren, the crowdsourcer, og den/de som vant blir kompansert - enten med penger, en pris, kudos, eller annen form for belønning.

Fordelene ved crowdsourcing kan være at problemer kan løses raskt, og til en relativt lav pris pga. stor konkurranse. Man betaler kun for resultater, og som oppdragsgiver kan man utnytte talentet til mange flere personer enn man tradisjonelt sett kan ansette selv.

crowdsourcing value chain

Det finnes som oftest tre ulike parter innenfor crowdsourcing, illustrert i tegningen over, og alle posisjonene i modellen er interessante. Som profesjonell utvikler kan jeg utnytte crowds til å levere verdi for meg på en kostnadseffektiv måte. Som et individ med kunnskaper og fritid kan jeg også bli medlem av et crowd community, og kanskje tjene litt penger på småoppdrag som distribueres til alle medlemmene. Og som en person interessert i inovasjon og nettverksbygging høres det utrolig spennende ut å fasilitere crowdsourcing, og å kunne høste en fortjeneste på å formidle oppdrag.

Den siste tiden har jeg blitt oppmerksom på flere, nystartede firmaer som tilbyr softwaretesting basert på crowdsourcing. Her er noen tjenester man ikke bør overse i disse trange tider:

uTestTestcrowd 1: uTest
uTest gir deg et virtuelt QA team når du trenger det. Nettverket består for tiden av over 16 tusen testere. Du gjør tilgjengelig det som skal testes, f.eks. linken til en testsite, og beskriver gjerne hva som skal testes og eventuelt hvordan. Du betaler kun for bugs som blir funnet (etter at du har kontrollert dem), og du kan også lage en liste med kjente feil, slik at du ikke trenger å betale for ting du vet om på forhånd.

Testerne bygger opp en kvalitets-score, og som oppdragsgiver kan du spesifisere hvilken type testere du ønsker, hvor mange, hvor lenge de skal teste, osv. Startup Success Podcast #22 går i dybden på uTest, og diskuterer også hvordan man bygger et crowd community. Meget insteressant.

UserTestingTestcrowd 2: UserTesting
Dette nettverket har spesialisert seg på usability testing. Dette er en form for testing som ofte er vanskelig å få til selv, og som normalt koster mye tid og penger om det skal gjøres skikkelig. For 29 dollar tilbyr UserTesting en video av en tester som bruker websiten din mens han forteller hva han opplever, samt en skriftelig oppsummering hvor testeren forteller hva han likte, ikke likte, osv.

Last gjerne ned Startup Success Podcast #20, som går i dybden på UserTesting.com.

BrowserMobTestcrowd 3: BrowserMob
Dette er en litt annen form for crowdsourcing. Kanskje er det mer riktig å kalle det cloudsourcing. BrowserMob automatiserer load-testing av websiden din ved hjelp av virtualisering, og viser deg nøyaktig hvordan siden oppfører seg i ulike browsere under høy last. Startup Success Podcast #18 intervjuer Patrick Lightbody som står bak BrowserMob.com, så lytt gjerne på det hvis du er insteressert.

Mange andre typer crowdsourcing..

Sammen med en kollega har jeg forsøkt meg litt på et crowdsourcing-konsept selv også, nemlig The Forecast Exchange, hvor man kan tappe kunnskapen til en gruppe mennesker for å spå om fremtiden. Nå i mai kjører vi andre runde med beta-testing, og tar du en titt på forsiden kan du se hvor stor tro brukerne har bl.a. på hvordan det vil gå med den norske børsen fremover, om Liverpool kommer på andreplass i premiere league, og om Norge vinner melodi grand prix.

Ting som Open Source Software, Wikipedia og StackOverflow er også varianter av crowdsourcing. Uservoice, som vi bruker på Forecast Exchange, er en crowdsource facilitator som gjør det mulig for oss å få tilbakemelding fra brukerne om hva de vil ha i produktet fremover. 99designs er et crowdsourcing community hvor du kan legge opp en konkurranse for grafiske designere, hvor folk konkurrerer om å komme opp med et design som du er villig til å betale for.

Er du interessert i flere slike crowds kan du ta en titt på denne listen fra Open Innovators over plattformer og tjenester. Crowdsourcing i ulike former er fremtiden. Det betyr mindre og mindre hvor man befinner seg i verden, og de som klarer å tappe kunnskap og talent over internett vil komme seirende ut av de komende årene. Dette er et utrolig spennende felt, og jeg gleder meg til å se mange, nye måter å utnytte dette på fremover.


comments powered by Disqus