Manuell timeføring vs. automatisk logging


torsdag 26. mars 2009 Jobb Software/verktøy

Utviklerne i Contiki må registrere alle timer de jobber, uavhengig om tiden er fakturerbar eller ikke. Dette gjør vi for å få en oversikt over hva vi bruker tid på, og timeføringen blir dermed svært detaljert. Dere får unnskylde språket, men dette er drit skjedelig, og føles som bortkastet tid. Og programmet vi bruker er svært lite brukervennlig, noe det har til felles med alle andre slike verktøy jeg har vært tvunget til å benytte andre steder.

currenttime
Registreringsgrensesnittet vi bruker

Kvaliteten på det som registreres blir raskt et problem når det gjøres så tungvidt. Man er nesten nødt til å "dikte litt", ettersom utviklere flest multitasker hele tiden. Kategoriene vi skal bruke er som sakt detaljerte, men samtidig er det elementer på samme detaljenivå som mangler fullstendig. Og å hele tiden huske på hva man har gjort en dag (eller en uke (eller en måned)) er komplett umulig - i alle fall for meg.

Ok, så det er slik jeg har det på jobben. Så hvordan gjør jeg det privat? Jeg er nemlig interessert i tilsvarende mål i forhold til hva jeg gjør av personlige ting, og da benytter jeg en Mye Mer Intelligent Løsning. På laptoppen har jeg kjørende en liten service som hele tiden logger hva jeg holder på med. Informasjonen sendes til en sentral server, hvor jeg får en ekstremt detaljert oversikt over alt jeg har gjort.

Løsningen heter RescueTime, og her er noe av det jeg får ut av den - uten å gjøre en eneste, manuell registrering, og uten å betale en eneste krone. For det første kan jeg se hvor mye tid jeg har brukt i ulike applikasjoner eller på ulike sider på nettet. I tillegg til tabulære data presenteres det slik som dette:

AppsAndSites

Her kan jeg se at jeg i forrige uke totalt jobbet nesten 5 timer i Visual Studio (på privaten), jobbet nesten like mye med bloggen min, og var nesten 4 timer på twitter. Jeg kan enkelt gå inn på hver enkelt applikasjon og se hvordan tidsforbruket sprer seg fra dag for dag, eller time for time om jeg ønsker det.

Tweetdeck

Her ser du hvor mye jeg har brukt i tweetdeck siden jeg startet å bruke RescueTime. Og da er det snakk om aktiv tid i applikasjonen - for jeg har da tweetdeck kjørende hele dagen. Alle grafer og tabeller kan forøvrig brytes ned på de tidsintervallene en selv måtte ønske - fra timer til år, og også helt egendefinerte perioder. Jeg kan enkelt finne ut at jeg i dag mellom 8 og 9 om morgenen brukte 3 minutter og 9 sekunder på å sjekke min private mail, og 2 minutter og 57 sekunder på å sjekke jobbmailen. Hvilke andre teknikker kan gi deg informasjon med slik detaljegrad?

Men det stopper ikke der. RescueTime har også kategorier. De fleste applikasjoner og veldig mange websider ligger allerede ferdigdefinert med kategorier, men man kan legge til flere selv, og endre de relasjonene som er laget for deg. Dermed kan man få oversikter som denne:

TopCategories

Jeg er veldig fornøyd med å ha Dev Tools på første plass (dette er fra forrige uke). Fargene på søylene er forøvrig en indikasjon på hvor effektiv jeg er (i forhold til hva jeg bør bruke tiden min på) når jeg bruker en gitt applikasjon eller en kategori. Lys blå er bra, rød not so much.

Det er også interessant å se på kategorier over tid. Under ser du en graf som viser hvordan jeg fordeler tiden min hver dag mellom utvikling, bloggen min, social networking og andre ting.

CategoriesOverTime

Man kan som sakt også fortelle RescueTime hvor effektiv man er om man benytter en bestemt applikasjon, og da vil systemet fortelle deg hvor effektiv du er totalt sett. Slik kan man måle i hvilken grad man holder på med det man burde holde på med. Under ser du effektivitetsgrafen min for forrige uke:

EfficiencyScoreOverTime

Og neste graf viser effektiviteten for fredagen - hvor jeg måtte holde meg hjemme etter å ha vrikket foten. Jeg sto opp i sekstiden, og sjekket sansynligvis twitter, noe som igrunnen ikke er så effektivt - og dermed gikk grafen under null. Men så koblet jeg meg opp mot jobben og parprogrammerte remote til nærmere fire. Og utover kvelden drev jeg også å programmerte litt. Helt tydelig en effektiv dag.

EfficiencyScoreOverTime2

RescueTime dashboardet, hvor de fleste av disse grafene er klippet fra, gir meg også en effektivitetsindikator som sammeligner meg med øvrige brukere. Det aner meg at denne biten kommer til å bli mer avansert etterhvert som produktet utvikles videre.

EfficiencyScore

Man kan også sette opp diverse mål som RescueTime vil overvåke for deg, og rapportere grad av oppnåelse på. Jeg har sålangt satt opp fire stykker, som skal sørge for at jeg programmerer en viss mengde hver uke (#1 og 2), få meg til å huske å registrere timer på jobben (#3), og ar en tur innom DimeCasts.net og ser en 10-minutters programmeringsvideo (#4).

Goals

Så spørsmålet mitt er: Hvorfor har vi / bruker vi så dårlige og gammeldagse måter å overvåke tidsforbruk på på arbeidsplassen når det finnes teknikker som er hundre ganger bedre? RescueTime kan også brukes profesjonelt. Man kan bl.a. sette opp teams som overvåkes samlet, og for et team på 10 personer må man ut med 85 dollar i måneden. Jeg lurer på hvor mye CurrentTime, som er det vi bruker i dag, koster oss. For ikke å snakke om hva frustrasjonen over timeføringen og tiden vi bruker på manuell registrering koster.

Knagger:


comments powered by Disqus